Viteve të fundit vërehet
një interesim gjithnjë e më i madh i shkencave të ndryshme për
të kuptuar mënyrën se si njerëzit mendojnë dhe marrin vendime –
për të studiuar faktorët biologjikë, psikikë apo kulturorë që
ndikojnë në këtë proces. Përderisa neuroshkenca sot është në
gjendje të na japë të dhëna mjaft të detajuara për funksionimin
e trurit dhe sistemit nervor, studiuesit e shkencave të ndryshme
shoqërore, sidomos psikologët, vazhdimisht po i pasurojnë
njohuritë rreth kësaj teme përmes eksperimenteve që testojnë
reagimet e njerëzve ndaj shtytësve të ndryshëm.
Vendimmarrja e
njeriut mund të analizohet përmes kornizave të ndryshme analitike
dhe shkencore. Në ekonomi, për shembull, studimet e vendimmarrjes
bëhen kryesisht brenda nënfushës së ekonomisë së sjelljes
(behavioral economics) dhe fokusohen më shumë në analizimin e
njeriut si pjesëmarrës në sferën ekonomike (si konsumator,
prodhues etj). Megjithatë, në këtë shkrim desha të fokusohem te
një dimension specifik: te ndikimi që mund të kenë normat dhe
trajtat kulturore të një shoqërie në vendimmarrjen e udhëheqësve
të saj.
Një aspekt të kësaj
çështjeje e trajton gazetari dhe "pop sociologu" Malkolm
Gladuell në librin e tij të famshëm “Të veçuarit”
(Outliers). Një prej rasteve studimore më interesante në këtë
libër është ai i vendimmarrjes së pilotëve të aviokompanisë
shtetërore të Koresë së Jugut të cilët, gjatë viteve të 80-a,
shkaktuan një numër shumë të madh aksidentesh (rrëzimesh).
Për të studiuar shkaqet
e këtij fenomeni, autoritetet koreane analizuan bisedat mes pilotëve
kryesorë dhe ndihmësve të tyre para se avionët të rrëzoheshin
(incizimet që ruhen në "kutitë e zeza"). Studimet
zbuluan se rrëzime të shumtën e rasteve nuk shkaktoheshin nga
prishjet teknike, por nga komunikimi i dobët mes pilotëve dhe
ndihmësve të tyre.
Në pothuajse të gjitha
rastet e aksidenteve, kur ndihmësit i bënin ndonjë vërejtje
pilotit për ndonjë vendim të tij, ata këtë vërejtje e bënin me
shumë hezitim dhe tërhiqeshin shpejt nga mendimi i tyre, ndonëse
vërejtja e tyre adresonte pikërisht shkakun e aksidentit të
mëvonshëm. Për dallim prej kolegëve të tyre amerikanë ose
evropianë, ndihmësit e pilotëve koreanë nënshtroheshin para
autoritetit të pilotit kryesor dhe kishin frikë ta sfidonin
mendimin e tij.
Argumenti që Gladuell
përcjell është se kultura të ndryshme kanë raporte të ndryshme
me hierarkitë shoqërore dhe se kjo ndikon shumë, mes tjerash, edhe
në mënyrën dhe cilësinë e vendimmarrjes së atyre që janë në
majë të hierarkisë. Nëse udhëheqësit rreth vetes kanë njerëz
servilë që nuk ua sfidojnë autoritetin dhe mendimet, ata nuk e
kanë mundësinë që të vetëdijesohen për gabimet e tyre, duke
rrezikuar kështu krijimin e iluzionit të pagabueshmërisë apo, siç
ndodh rëndom me diktatorët, edhe zhvillimin e delirit të
madhështisë.
Idetë e Gladuellit
bazohen mbi punën e studiuesit holandez Geert Hofstede, i cili e ka
zhvilluar atë që njihet si “Indeksi Fuqi-Distancë”. Ky i
fundit e mat përmasën e nënshtrimit të cilin njerëzit në shtete
të ndryshme e kanë ndaj figurave të autoritetit (p.sh. ndaj
familjes, shefave, udhëheqësve politikë etj.) Indeksi tregon se
niveli i nështrimit ndaj autoritetit është shumë i lartë në
shtetet e Azisë së largët dhe ato arabe, ndërsa më i ulët
shfaqet kryesisht në botën perëndimore.Kjo kornizë analitike mund
të jetë e dobishme edhe në analizimin e vendimmarrjes në Kosovë,
meqë niveli i nënshtrimit ndaj figurave të autoritetit te ne është
shumë i lartë.
Në shoqërinë
tonë ne mësohemi, prej jetës në familje e deri te përvojat në
secilin nivel të shkollimit, që të nënshtrohemi dhe të mos e
sfidojmë autoritetin e babës, mësuesit apo profesorit, duke e
transmetuar më vonë këtë raport nënshtrues ndaj figurave të
autoritetit edhe në sfera të tjera të jetës (p.sh., në
politikë). Një gjë e tillë jo vetëm që e pamundëson
krijimin e mekanizmave të përgjegjësisë në demokracinë tonë,
duke u dhënë kështu udhëheqësve dorë të lirë që të abuzojnë
me pozitën e tyre, por ka ndikim shumë të keq edhe në cilësinë
e vendimmarrjes së udhëheqësve.
Shpeshherë kam bindjen se
kryeminstri Hashim Thaçi, por edhe udhëheqësit e tjerë të
çfarëdo niveli në Kosovë, në ato raste të rralla kur duan të
bëjnë diçka të mirë për interesin publik, vuajnë shumë
pikërisht nga mungesa e udhëzimit dhe kritikave konstruktive prej
vartësve dhe këshilltarëve. Shumë prej këtyre të fundit janë
të zot në fushat e tyre profesionale dhe mund t'i kuptojnë mirë
gabimet e shefave. Por kultura e përgjithshme e nënshtrimit dhe
servilitetit me gjasë shkakton heshtjen e mendimeve të tyre të
sinqerta para "shefit" autoritar, ashtu siç ndihmësit e
pilotëve koreanë zgjidhnin heshtjen përballë gabimeve fatale të
shefave të tyre.
Si
rrjedhojë, më duket se pilotët e shoqërisë tonë vërtet jetojnë
nën iluzionin se janë të pagabueshëm në vendimet e tyre; se puna
e tyre është shumë e suksesshme; se nuk kanë nevojë të
përmirësohen. Ndërkohë, egoja dhe kokëfortësia e tyre bën që
kritikat dhe vërejtjet që vijnë nga jashtë (p.sh., nga mediet apo
shoqëria civile), të shihen si armiqësore dhe qëllimkëqija.
Faktor i rëndësishëm në këtë drejtim është fakti se në
shoqërinë tonë njerëzit përgjithësisht, e sidomos liderët, nuk
dinë ta pranojnë kritikën dhe gabimin (gjest i cili shihet si
dobësi).
Rezultat
i gjithë kësaj është se avionët e shoqërisë sonë vazhdimisht
po rrëzohen, ndërkohë që pilotët këtë gjë jo vetëm që nuk
po e shohin, por vazhdojnë të mendojnë se janë më të mirët.
Një pjesë të madhe të fajit për këtë gjë me gjasë e kanë
ndihmësit që u rrinë afër dhe nuk e kanë guximin që t'ua thonë
disa të vërteta në sy.
(Zeri, 29 Shtator 2011)
No comments:
Post a Comment