Mëngjes i zymtë Dhjetori. Jashtë mban një aso i ftohti me frymë therrëse
dhe të akullt që të humbet ndjesinë e lëkurës së fytyrës.
Në këtë kohë mortesh, i ftohti është
edhe metaforik dhe ndihet shpirtërisht. Pranë derës së një shtëpie të madhe,
asaj të Lirisë dhe Drejtësisë, janë vendosur dy karrige me peshqir. Dy
fotografi të kornizuara mbajnë mbishkrimet: Kristofer Hiçens dhe Vaclav Havel.
Dashamirë të familjes janë rreshtuar për kryeshëndosh në një rradhë të gjatë
gjarpëruese.
Shtëpia nuk e ka ndonjë zot për t'ia shëndoshur kryet. Miqtë kanë ardhur
aty për ta ngushëlluar veten dhe njëri tjetrin. Për këtë qëllim, brenda
shtëpisë janë vendosur libra kujtimesh ku të pikëlluarit shkruajnë reflektime.
Njëri prej tyre u përpoq të bënte një lidhje të shkurtër tematike mes këtyre dy gjigantëve të shuar
në të njejtën javë:
"Të dy ishin armiq të tiranisë dhe të padrejtësisë. Ndonëse vepruan në
fusha dhe rrethana të ndryshme – Hiçens si gazetar dhe intelektual publik nga
bota anglo-saksone, Havel si dramaturg, disident dhe më vonë politikan nga
Evropa lindore – dhe ndonëse kishin karaktere krejt të kundërta – Hiçens
sherrxhi i zhurmshëm dhe politikisht jokorrekt, Havel i ëmbël dhe i sjellshëm -
figurat e tyre megjithatë bashkoheshin te një vizion i përbashkët: te angazhimi
për ta çliruar individin dhe shoqërinë prej ideologjive shtypëse dhe manipuluese.
Shoqërinë e drejtë ata nuk e konceptonin mbi ndonjë doktrinë
githpërfshirëse, "ide supreme" apo figurë të autoritetit, por duke
patur si themel diçka fare të thjeshtë: individin mendërisht të lirë dhe
kritik.
Në librin "Letra drejtuar kundërshtuesit të ri", Hiçens udhëzon
ata që ai i konsideron bartësit e stafetës së Emile Zolas, idealistët dhe
intelektualët e rinj përparimtar që vazhdimisht janë "në kërkim të 68-ës
së tyre". Si veteran i kësaj lëvizjeje dhe fryme, ai jep vërejtje për
grackat dhe miopitë vetëshkatërruese të idealizmit dhe ideologjive dogmatike;
fton që të jemi introspektiv dhe të vëmë në dyshim motivet tona; të thyejmë
besnikërinë ndaj përkatësive grupore në rrethanat e çmendive kolektive; të
nxjerrim sheshit hipokrizitë e ideologjive "qëllimmira" që kufizojnë
liritë individuale dhe legjitimojnë shtypjen; ta shohim ngritjen e zërit si
obligim, meqë "varri na jep kohë të mjaftushme për të heshtur".
Vetëm individët e tillë, aktiv dhe mendërisht të lirë nga dogma, mund të
prodhojnë shoqëri të drejta dhe të parandalojnë ardhjen e Hitlerëve,
Ahmedinexhadëve, Kastrove, Talebanëve, Millosheviçëve apo Enver Hoxhëve të
kësaj bote.
Të njejtin individ mendërisht të lirë e shohim edhe në prapavi të sprovës
monumentale të Havelit, "Fuqia e të pafuqishmëve", një vepër e cila
motivoi shumë prej lëvizjeve anti-komuniste të Europës lindore. Të përballur me
dhunën e pushtetit autoritar, duke jetuar "sikur regjimi nuk
ekziston", individët mendërisht të lirë të Havelit ishin në gjendje ta
çarmatosin aparatin represiv të shtetit dhe të bënin të dukshme atë që shumicës
ua mjegullonte tyta e pushkës: pafuqinë e shtetit përballë mosbindjes civile të
shumicës.
Ndonëse kishin bindje dhe
qëndrime të forta morale, Hiçens dhe Havel ishin intelektualë të lirë nga
mendimet skematike "autopilot". Në debatet mbi çështjet e mëdha të
kohës, kjo i dallonte ata nga figura të tjera të botës intelektuale që
konsiderohen si "autoritete morale" (si psh. dogmatiku i mërzitshëm
Noam Çomski). Ndonëse qëndrimet e tyre shpesherë binin në kundërshtim me
pozicionet e kampeve të përkatësisë (të majtës, kombit, etj), këto
"kontradikta" në fakt ishin dëshmi e guximit, besnikërisë ndaj
vlerave themelore universale, por edhe fleksibilitetit intelektual për t'ia
përshtatur ato rrethanave të reja.
Ilustrimi më i mirë i konsistencës së Hiçensit dhe Havelit, e rrjedhimisht
i hipokrizisë së figurave si Çomski, ishte qendrimi i tyre ndaj intervenimit të
NATO-s në Kosovë. Derisa të parët mbështesnin zëshëm intervenimin si detyrim
moral, i dyti vendosi që më i rëndësishëm se reagimi ndaj gjenocidit ishte
kundërshtimi i "imperializmit amerikan". Pozicion moralisht
kundërmues mbanin edhe shumë të djathtë (përfshi këtu edhe disa kundërshtarë të
Presidentit Havel në Çeki) të cilët gjykonin nga prizmi i real-politikës dhe
interesave të ngushta kombëtare.
Busullën morale të Hiçensit dhe Havelit mbase e bënte superior fakti se ata
nuk ishin "filozof të karrikes", njerëz të përhumbur nëpër qiejt
teorik të librave, por intelektualë që viheshin në vijë të parë të frontit
kundër pardrejtësive. Përderisa Havel kishte shijuar burgun për disidencën e
tij, Hiçens bredhte botën dhe mishërohej me kontekstin e konflikteve. Teksa
shëtiste nëpër Sarajevën e rrethuar nga snajperistët serb, ai e kuptoi shumë mirë
se kush është luftënxitësi dhe kush janë viktimat në Ballkan.
Me Hiçensin vazhdon fryma e Oruellit, ajo e të majtës anti-autoritare, dhe
del si hipokrite ajo e majta bajate, trushpërlarë, anti-imperialiste e cila
SHBA-të i barazon me dreqin.
Për Hiçens dhe Havel, SHBA-të dhe fuqitë perendimore, përkundër të metave
të tyre, me të drejtë shihen si forca në thelb përparimtare dhe misionare në
përhapjen e vlerave të epokës së përndritjes. Ky botëkuptim madje i afroi ata
me lëvizjën neo-konservatore në SHBA në sfidat kundër lëvizjeve anti-moderniste
si ajo e "fashizmit islamik" (një term të cilin Hiçens e
popullarizoi) dhe regjimeve despotike në Afganistan dhe Irak. Historia do të
dëshmojë nësë kishin drejtë në këtë pozicionim apo jo, por ajo që nuk mund të
kontestohet është besnikëria e tyre ndaj parimeve universale të lirisë dhe
drejtësisë."
Pasi mbaroi së shkruari reflektimin, i pikëlluari u largua nga shtëpia dhe
eci në drejtim të një rrugice të errët. Në një shtëpi tjetër po mbahej e pamja
për diktatorin koreano-verior Kim Jong-Ill. Rradhë këtu nuk kishte. Nëpër disa
shtylla elektrike pluhuri tashmë kishte mbuluar afishet e Bin Ladenit dhe
Gadafit. Në një shesh përballë dukeshin të shtrira për toke disa shtatore
diktatorësh me mbishkrime arabe.
"Megjithatë, ishte një vit i mirë për lirinë." Edhe i ftohti
sikur u zbut.
(Zëri, 22 Dhjetor 2011)
No comments:
Post a Comment