Franca
e shekullit XIX përballej me turbulenca të shpeshta shoqërore dhe
institucionale, të asaj natyre që sot i hasim në shtetet e brishta
në zhvillim. Revolucioni i famshmëm i vitit 1789 - ai që çoi
drejt rrënimit të monariksë shumë-shekullore – natyrisht se nuk
u vijua nga ndonjë tranzicion i qetë drejt demokracisë. Tensionet
shoqërore të periudhës së hershme të revoluconit industrial bënë
që të kishte qeverisje të paqëndrueshme dhe ndërrime të
shpeshta regjimesh, ndërkohë që lavjerrrësi lëkundej mes rritjes
së të drejtave qytetare dhe rikthimit të periudhave autoritare.
Kjo
periudhë është e njohur kryesisht për rebelimet e shpeshta
qytetare me epiqendër në Paris. Nga këndvështrimi i sotëm, ajo
që i bën këto lëvizje masive të duken të veçanta është se
ato u shfaqen në një periudhë kur ideologjitë dominuese të
epokës moderne akoma ishin "në ndërtim e sipër".
Përderisa ndikimi i fesë
përgjithësisht ishte zbehur gjithandej Europës, në
skenë akoma nuk ishin shfaqur ideologjitë si
nacionalizmi
dhe komunizmi
për t'u dhënë korniza morale dhe normative ankesave qytetare.
Kushtet e jetesës së përditshme
të masave ishin tepër të vrazhda për
t'i bërë tërheqëse idetë liberale.
Në
fakt, ishin pikërisht kryengritjet franceze të kësaj periudhë ato
që luajtën rol vendimtar në evoluimin e ideologjive kryesore të
epokës moderne. Ishte shpirti i tyre revolucionar ai që
alarmoi
babanë e konservatizmit modern, Edmund Burke, mbi rrezikun që
sillte përmbysja
radikale e rendit të vjetër. Ishte po kjo frymë ajo që e bindi
Karl
Marksin se përndritja e njeriut kishte marrë hov dhe se do e
çonte
proletariatin drejt pushtetit.
Nëse
idetë e mëdha moderne akoma artikuloheshin në qarqe krejt të
izoluara dhe atë vetëm në proto-variantet e tyre; nëse Marks-i,
Burke-u dhe
të tjerët akoma
nuk ua kishin dhënë atyre statusin e ideve mobilizuese – mos të
flasim pastaj për mungesën
e strukturave politike në terren --
pyetja e thjeshtë që parashtrohet është kjo: cilët mund të
kishin qenë faktorët që i shtynë parisienët e shekullit XIX që
të mblidheshin në turma për të protestuar dhe për t'i kërkuar
ato
që ata i konsideronin si “të
drejta"?
Zhvillimet
e viteve të fundit anekënd
botës e kanë
(ri)ngjallur një
interes
të madh në
botën akademike dhe mediatike
mbi çështjen e lëvizjeve sociale. Ngjarjet si Pranvera Arabe dhe
zgjërimi I lëvizjes "Occupy" u bënë
shkas për
studime dhe shkrime të shumta të cilat përpiqeshin t'i shpjegonin
arsyet dhe mënyrat se si lëvizje të tilla marrin rrënjë.
Nuk
ka dyshim se një grup i cili rebelohet duhet ta ketë përjetuar
njëfarë indinjimi moral. Në çdo kohë dhe vend, ekziston diçka
që mund të konsiderohet si "prag minimal" i të drejtave
të cilat pjesëtarët e ndonjë grupi shoqëror konsiderojnë se i
meritojnë – një nivel trajtimi i cili, po nuk u përmbush, i
shtyn njerëzit drejt rebelimit.
Ky
prag varet nga niveli i vetëdijes shoqërore. Ashtu siç demonstruan
në studimet e tyre James
C.Scott
dhe E.P
Thomson,
në
shoqëritë paramoderne, ku nocionet e të drejtave të njeriut apo
ideja e eksploatimit akoma nuk ekzistonin, dhe ku nënshtrimi ndaj
monarkëve apo feudalëve konsiderohej gjendje e natyrshme, njerëzit
rebeloheshin vetëm nëse pushtetet ua rrezikonin mbijetesën. Pra
vetëm kaq mendonin se u takonte në jetë.
Hulumtues
të tjerë i analizojnë lëvizjet shoqërore nga prizmi i vendimeve
racionale të individëve që
marrin pjesë në to.
Sipas politologut Dennis Chong, masivizimi
i lëvizjes për të drejta civile në SHBA
u bë i mundur vetëm atëherë kur një masë kritike e mbështetësve
(fillimisht të heshtur) të levizjes kuptuan se angazhimi sillte më
shumë levërdi
personale sesa heshtja. Sipas këtij prizmi, një regjim mund t'i
kontrollojë të ashtuquajturit "free-riders" (ata që
përfitojnë prej lëvizjeve shoqërore por që nuk u kontribojnë
atyre) përmes karrotave dhe shkopinjëve.
Lëvizjet
shoqërore shpesherë ndikohen nga tronditjet e papritura dhe të
mëdha të mjedisit politik-ekonomik (psh. rritjet e çmimit të
naftës) ose nga përceptimi i mundësisë për ndryshime (psh.
ndikimi që pati revolucioni i Tunizisë në vendet e tjera arabe,
apo ndikimi i rënies së
murit të Berlinit në pjesët e tjera të Europës Lindore).
Trajektorja e lëvizjeve varet edhe nga natyra dhe reagimet e
regjimit. Shtypja e ashpër mund të shkaktojë rezistencë edhe më
të madhe (psh. Kosova në vitin 1999). Të njejtin efekt mund ta
arrijë edhe një reagim i butë i cili i trimëron kryengritësit
(psh. Berlini në vitin 1990).
Lëvizjet
shpesherë nxiten edhe nga liderë mobilizues të cilët dinë t'i
artikulojnë ankesat qytetare përmes ndonjë kornize ideologjike.
Zhvillimet në sheshin Tahrir të Kairos mund të kishin marrë
drejtim krejt tjetër pa njerëz si Wael Ghonim -- njeriu i cili
mobilizoi masat përmes faqes së tij të Facebook-ut dhe një
fjalimi emocionues gjatë një intervistë televizive. Një lëvizje
si Vetëvendosje!
mbase
edhe nuk do të ekzistontë në Kosovë pa një lider si Albin Kurti.
Por
ekziston edhe një perspektivë tjetër teorike e cila thotë se
veprimi kolektiv është para së gjithash produkt i mënyrës se si
njerëzit shoqërohen dhe ndërlidhen me njëri-tjetrin. Sipas këtij
modeli teorik, "përbërësit" kryesorë
të lëvizjeve shoqërore janë dinamikat
e shoqërimit
dhe rrjetet
shoqërore
të individëve pjesëmarrës.
Të
gjitha parakushtet e tjera mund të jenë përmbushur për rebelim:
një grup mund të jetë moralisht i indinjuar, individët mund të
jenë të motivuar për veprim, udhëheqësit e protestave mund të
jenë të pëlqyeshëm dhe regjimi mund të jetë i brishtë. Por
edhe në një rrethanë të tillë, shpërthimi i ndonjë rebelimi
do të varej nga mënyrat se si pjesëtarët e grupit shoqërohen me
njëri-tjetrin dhe, ç'është më e rëndësishmja, nëse përmes
këtyre lidhjeve ata do të arrinin ta zhvillonin një kornizë
të përbashkët
të kauzës.
Karakteri
i një lëvizjeje na rrëfen
diçka për mënyrën se si ajo ka nisur. Në rebelimin e famshëm të
vitit 1848 në Paris, arsyeja përse
njerëzit u ngritën
për të protestuar
është e ndërlidhur me arsyen përse protesta pati karakter klasor,
meqë kryengritësit papritmas e identifikuan veten si punëtorë.
Në anën tjetër, nja dy dekada më vonë, në kryengritjen e
famshme të Komunës së Parisit – Revolucionin e Katërt Francez –
rebelët u identifikuan më tepër me
lagjet e
tyre sesa
me klasën
ekonomike.
Dallimi
mes karaktereve të këtyre dy kryengritjeve shpjegohet nga hapësirat
publike ku rebelët
u shoqëruan dhe i zhvilluan të ashtuquajturat identitete
pjesëmarrëse
– një proces ky i shpjeguar nga sociologu Roger Gould në librin e
tij të shkëlqyeshëm "Insurgent
Identities".
Roli
i dinamikave të shoqërimit në krijimin e identititeve është
lehtësisht i kuptueshëm. Merreni një grup shoqëror homogjen,
ndajini pjesëtarët e tij në dy dhoma dhe fusni këto
dy grupe në
ndonjë garë. Shumë shpejt do të dëgjoni tek
flitet për kategori si "ne" dhe "ata".
Kryengritja
e vitit 1848 në Paris shpërtheu pak pasi Franca kishte aprovuar
Ligjin mbi të Drejtën për Punë, i cili i krijoi "Punëtoritë
Kombëtare" në të cilat njerëzit e papunë angazhoheshin për
të punuar në projekte publike. Përderisa më
parë
punëtorët shoqëroheshin dhe mobilizoheshin kryesisht brenda
zanateve të
njejta,
punëtoritë
masive e krijuan platformën
hapsinore për
socializimin në masë mes punëtorëve
të zanateve të ndryshme. Kjo
çoi deri te zhvillimi i vetëdijes për
një
përkatësi të gjërë grupore si klasë
punëtore.
Logjika është kjo: kur rri me njerëz të ngjashëm si ti, e ke
mundësinë që t'i kuptosh dhe vlerësosh ngjashmëritë. Vendimi i
qeverisë francezë për t'i mbyllur "Punëtoritë Kombëtare"
shkaktoi kryengritje të natyrës klasore sepse këto punëtori në
ndërkohë e kishin krijuan në mesin e protestuesve një vetëdije
dhe realitet të ri.
Sipas
Gould-it, dinamika të ngjashme hapsinore bënë që rebelimi i
mëvonshëm i vitit 1871 ta merrte karakterin e një
beteje
mes banorëve të lagjeve kundër qeverisë qëndrore konservative.
Në periudhën 1850 – 1870, plani
urbanistik i Baron Haussman-it
krijoi nëpër periferitë e Parisit lagje të dendura rezidenciale
("fshatëra urbane") ku jeta zhvillonte dinamika lokale dhe
njerëzit shoqëroheshin
edhe jashtë klasave
të
tyre
ekonomike. Zhvillim tjetër
me rëndësi ishte legalizimi
i debatetve publike të
cilat
mbaheshin nëpër kafene të
mbushura. Këtu
folësit bënin
garë
për fyerjet më qesharake drejtuar policëve dhe për duartrokitjet
e publikut – njëlloj si "garat" e sotme për like-at në
Facebook. Në këtë formë banorët krijonin lidhje me njëri-tjetrin
dhe i formulonin ankesat sipas kornizës: "ne" (komuniteti)
kundër "atyre" (shteti).
Fenomene
të tilla s'janë
veçori ekskluzive e
Francës së
shekullit XIX. Dinamikat e shoqërimit e kanë
formësuar,
për
shembull,
edhe karakterin e lëvizjeve moderne në Kosovë. Ishte Universiteti
i Prishtinës ai që luajti rol kritik në krijimin e kornizave
ideologjike dhe rrjeteve shoqërore që nxitën protestat e vitit
1981.
Siç
argumenton Denisa Kostovicova në librin e saj të shkëlqyeshëm,
"Kosova:
politika e identitetit dhe hapësirës",
Universiteti i Prishtinës ishte hapësira ku përgjatë viteve të
70-a shqiptarët e margjinalizuar në ish-Jugosllavi zhvillonin
lidhje me njëri-tjetrin, ndërkohë që paralelisht kalonin nëpër
një proces të "rizbulimit" të identitetit kombëtar.
Shumë
studentë vinin nga familje të diskriminuara dhe ndiheshin të
tëhuajsuar në një mjedis urban që kishte përqafuar
multietnicitetin, si dhe në një shtet të dominuar nga sllavët.
Ata përballeshin me kushte të këqija në mjediset universitare, me
drejtues indiferent dhe me gjasa të ulëta për t'u punësuar pas
studimeve. Përjetimi i përbashkët i përvojave të tilla nëpër
konvikte, menza dhe auditoriume e forconte ndjesinë e përkatësisë
grupore.
Megjithatë,
ishte dimensioni akademik i universitetit ai që luajti rol kyç për
kornizimin e këtyre ankesave mbi premisa nacionaliste. Numri më i
madh i studentëve ishin të
regjisturar në departamentet e shkencave shoqërore
dhe të
letërsise,
ku më
së shumti trajtoheshin
temat e historisë kombëtare dhe letërsia e periudhës
nacional-romantike. Kësisoj
UP-ja
u bë kanali kryesor për përhapjen e një botëkuptimi
shqiptaro-centrik i cili binte ndesh me doktrinën zyrtare të
Bashkim-Vllaznimit.
Protesta
spontane e 11 Marsit të vitit 1981 nisi me kërkesat e studentëve
për kushte më të mira në menzë. Por shumë shpejt ajo eskaloi
drejt kërkesave të cilat Tim Judah, në librin "Kosova: Lufta
dhe Hakmarrja", i quan si elektrizuese: prej kushteve më të
mira për shqiparët në Kosovë e deri te bashkimi me Shqipërinë.
Këta
shembuj e ilustrojnë mënyrën se si format
e socializimit
të njerëzve e përcaktojnë karakterin e lëvizjeve. Por mekanizmat
përmes së cilave socializimi i shtynë njerëzit drejt veprimit
janë të tjera.
Pikërisht
brenda rrjeteve shoqërore luajnë rol kyç liderët
inspirues. Në anën tjetër, ashtu siç demonstron Gould në
studimin për kryengritjet e Parisit, arsyeja përse këto rrjete
janë vendimtare për mobilizimin e masave është se ato i
nënshtrojnë individët e grupt ndaj ndikimeve dhe presionit
shoqëror; u mundësojnë atyre që të marrin sinjale mbi synimet e
antarëve të tjerë të grupit dhe e zhvillojnë një ndjenjë të
detyrimit të ndërsjellë mes njerëzve. Ç'është
më e rëndësishmja, këto rrjete e bëjnë më të lehtë
ndëshkimin ose qortimin e "free riders" – pra, të atyre
që duan të pëfitojnë pa bërë asgjë. Në momentin që dikush
brenda një rrjeti shoqëror
e ndërmerr një nismë dhe disa i vijnë pas, të tjerëve u bëhet
gjithnjë e më e vështirë që të rezistojnë.
Zhvillimi
i një dinamike të tillë të kaskadës varet nga një faktor
kryesor: fortësia
e lidhjeve, detyrimeve dhe besimit mes
individëve që e përbëjnë rrjetin.Për
qytetarët e lagjeve të Parisit që u ngritën kundër shtetit
represiv në shekullin e 19-të; apo për qytetarët e Kairos të
cilët në vitin 2011 shkuan prej faljës së xhumasë e drejt
sheshit Tahrir për atë protestën e tretë dhe psikologjikisht
çliruese – lidhjet dhe besimi të cilin e kishin zhvilluar përmes
socializimit ishin boll të forta për t'a mposhtur motivimin e
individëve për të "free-ride".
Veprimi
revolucionar është "fenomen
i lidhjeve të forta",
shkruan pop-sociologu Malcolm Gladwell. Angazhimi i tillë
kushtëzohet nga marrëdhëniet e ngushta mes njerëzve.
Afrikano-Amerikanët të cilët e patën guximin për t'i nisur
protestat e para kundër segregacionit në menzat universitare të
jugut të SHBA-ve ishin shokë
dhome ose miq të ngushtë. Në mesin e rekrutëve të Brigadave të
Kuqe të Italisë, 70% e kishin të paktën një mik të mirë tashmë
brenda organizatës.
Sot
flitet shumë
për rolin pozitiv të mediave sociale në mobilizimin e njerëzve.
Mediat sociale gjithsesi janë dëshmuar si të dobishme për
shpërndarjen e informatave. Por kur vjen puna te ndërtimi i
lidhjeve dhe i besimit mes njerëzve, ato janë
shumë më pak efektive se
komunikimi i drejtpërdrejtë dhe përjetimi i përbashkët i
sakrificave. Ata që krijuan UÇK-në,
në faza të mëhershme të
jetës kishin
ndarë me njëri-tjetrin dhoma të burgut dhe të konvikteve, e jo
statuse të Facebook-ut.
Aktivizmi
në internet (i njohur si "slactivism") ua jep njerëzve
kënaqësinë e të ndjerit se po bëjnë diçka edhe kur nuk bëjnë
asgjë.
Thotë
Gladwell: "Aktivizmi i Facebook-ut nuk i motivon njerëzit për
të bërë sakrifica të vërteta, por i motivon për t'i bërë
pikërisht
ato
gjëra që i bëjnë kur s'janë të motivuar për ta bërë ndonjë
sakrificë të vërtetë".
Mospërputhja
mes sasisë së kritikave që dëgjohen nëpër mediat sociale të
Kosovës dhe nivelit të mobilizimit që ndodhë në terren është
dëshmi se po përballemi
me një krizë të veprimin kolektiv. Teksa ka pakënaqësi të
lartë, indikatorë shqetësues
socio-ekonomik dhe qeverisje mjaft të papërgjegjshme, përse
njerëzit nuk protestojnë
më shpesh dhe turmat nuk janë më të mëdha?
Një
pjesë të përgjigjes për mobilizimin e ulët na e japin ato grupe
të cilat në fakt po arrijnë
që të nxjerrin njerëz në rrugë.
Ajo që i veçon lëvizjet ideologjike si Vetevendosje!
ose organizatat që promovojnë Islamin politik është fakti se ato,
përveç angazhimeve serioze në mediat sociale, kanë edhe hapësira
fizike dhe platforma ku aktivistët shoqërohen,
krijojnë
lidhje
me njëri-tjetrin
dhe
i ushqejnë
bindjet dhe identitetet e tyre ideologjike.
Liderët
e Vetëvendosje!
janë shumë të lexuar në teoritë e veprimit kolektiv dhe i kanë
përdorur me qindra aksione rrugore, ligjerata, shfaqje flimash dhe
aktivitetet të tjera publike për ta ndërtuar dhe mbajtur rrjetin e
tyre të
aktivistëve.
Këta aktivistë tashmë
kanë
kaluar bashkërisht nëpër shumë përvoja që cementojnë
lidhje njerëzore
– prej përjetimit
të acarit
në kufinjtë mes Kosovës dhe Serbisë e deri te netët e kaluara
nëpër burgje.
Grupet
islamike në Kosovë po arrijnë rezultate të ngjashme përmes
socializimit dhe aktivizmit që ndodhë nëpër xhami ose organizata
lokale. Ky fenomen nuk është veçanti e Kosovës – hulumtues të
shumtë kanë konstatuar se rrjetet e fuqishme janë tipike për
organizatat islamike dhe se ato luajtën rol kritik në mobilizimin i
cili ndodhi gjatë Pranverës Arabe.
Suksesi
që këto grupe kanë treguar në mobilizimin e njerëzve në Kosovë
nuk do të thotë se jemi nisur drejt ndonjë përmbysjeje të
establishmentit politik – larg prej kësaj. Pjesëmarrja në
protesta mbetet e kufizuar dhe partitë tradicionale politike akoma
gëzojnë mbështetje të gjërë. Një
lëvizje e cila synon të
bëjë
revolucion në Kosovë duhet t'i bëjë dy gjëra të cilat lëvizjet
me ideologji të ngushtë
si Vetëvendosje!
nuk mund t'i bëjnë: ta përvetësojë një kornizë ideologjike më
gjithpërfshirëse, si dhe ta mposhtë
sistemin e patronazhit politik i cili i ushqen "free-riders".
Një
revolucion
në Kosovë s'duket se ka për të ndodhur dhe, meqë ra fjala, as
nuk është
diçka e mençur apo e nevojshme. Por ajo që lëvizjet si
Vetëvendosje!
dhe kryengritësit e Komunës së Parisit mund të na mësojnë është
se veprimi kolektiv rreth çfarëdo çështjeje publike – prej
faturave të larta të rrymës, te mbrojtja e trashëgimisë
kulturore e deri te të drejtat e njeriut – kërkon hapësira
fizike dhe struktura të cilat lehtësojnë shoqërimin, ndërveprimin
e drejtpërdrejtë dhe krijimin e marrëdhënieve të sinqerta
njerëzore.
(Ky shkrim u botua në revistën Kosovo 2.0, edicioni Verë 2013)
No comments:
Post a Comment